اعمال مدیریت پایدار در جنگلهای ارسباران، بایدها و الزامات
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
1کارشناس / سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور
2عضو شورایعالی جنگل، مرتع و آبخیزداری
چکیده
جنگلهای ارسباران با وسعتی حدود 175000 هگتار از ویژگیهای اکولوژیک خاصی برخوردار است که چالشهایی به شرح ذیل مانع از ارتقاء وضعیت مدیریتی آن می‌شود: تبدیل جنگل به سایر کاربریها به ویژه توسعه باغات و گسستگی توده های جنگلی، توسعه گردشگری طبیعی و بی رویه، بهره برداری از معادن، تولید و قاچاق چوب درختان برای سوخت، تراکم بالای جمعیت وابسته به کالاها و خدمات جنگل، شدت چرای دام و ...
در کنار چالشهای موجود، محدودیت منابع مالی و انسانی و عدم وجود یک برنامه مشخص و راهبردی برای مدیریت این عرصه ها، دستگاه متولی را با مشکلات شدیدی مواجه نموده است. برای رفع بخشی از چالشهای فوق ضرورت دارد تا اقداماتی چند صورت پذیرد. در این مقاله سعی شده است به برخی از راهکارها و اقدامات لازم جهت بهبود شاخص‌های مدیریت جنگل‌های ارسباران پرداخته شود.
در اولین گام، تعیین و محاسبه ارزش اقتصادی منابع موجود با تکنیکها و ابزارهای متداول همچون اقتصاد تخریب سرزمین و موارد مشابه باید انجام شود. ابزار اقتصاد تخریب سرزمین، تلفیقی از اقتصاد و محیط زیست است که گزینه‌هایی جهت جایگزینی کاربریهای فعلی در اختیار مدیران قرار می دهد. ابزار فوق نشان می دهد منابع موجود اگر مورد حمایت قرار نگیرند، چقدر دچار افت ارزش می‌شوند و در مقابل در صورت اعمال مدیریت مناسب، چقدر ارزش افزوده خواهند یافت. ابزار فوق قدرت چانه‌زنی دستگاه متولی را برای اخذ اعتبار از منابع دولتی افزایش می دهد.
رفع محدودیتهای منابع مالی و انسانی بایستی در اولویت دولت و مسئولین بلند پایه قرار گیرد. پرداختن به سایر چالش‌ها در اولویت‌های بعدی خواهد بود. در گام بعدی ارزیابی ظرفیتها و سرمایه های 5 گانه معیشت پایدار خانوارها و جامعه محلی انجام و به صورت مشارکتی باید روشهای ارتقاء وضعیت معیشتی و ایجاد زمینه‌های تحقق معیشت پایدار تعیین و با مشارکت سایر دست اندرکاران عملیاتی شوند.
کلیدواژه ها
موضوعات