مقابله با آلودگی مسی بااستفاده از گیاه پالایی مس از اطراف معدن مس سونگون
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
دانشجو
چکیده
مس فلزی سنگین و سمی برای گیاهان و جانوران است که اگر مقدار آن درخاک از حدمعینی عبورکند موجب اختلال در روندرویشی گیاهان میشود. مس عموما عنصری قابل دریافت در محیط طبیعی نیست درواقع مس وقتی در محیط های خاصی مثل معدن مس سونگون وارد محیط اطراف میشود باخاک ترکیب میشود و ارتباط تنگاتنگی با ماده آلی و موادمعدنی آن برقرار میکند درنتیجه پس از آزادشدن یا توسط آبهای روان اطراف دور میشود و یا وارد خاک میشود این مس در محیط تجزیه نمی شود به همین دلیل میتواند در گیاهان و حیوانات نیز جمع شود. درخاکهای غنی از نظر مس تنها تعداد محدودی از گیاهان مثل Aeolanthus bifolius شانس بقا دارند که متاسفانه در ایران بافت نمیشوند.
به همین علت است که ابتدا یا باید گونه محلی مقاوم اطراف معدن سونگون که فعلا ازبین نرفته اند را شناسایی ودرمورد تجدید حیات یا تکثیر آنها چاره اندیشید و یا گونه های مقاوم به مس را شناسایی و درفاصله بیشتری دراطراف آبهای جاری این محل کاشته شود تا درصد مس از طریق گیاه پالایی کاهش یابد. برای اینکار نباید از گونه هایی مثل کلم ،آفتاب گردان،زعفران یا درخت پسته که وارد رژیم غذایی جانداران میشوند استفاده نمود چون حتی درصورت عدم برداشت باز لاشه آنها مس را به خاک برمیگرداند.
بنابراین برای بهترشدن روند پالایش محیط اطراف معدن سونگون باید از درخت پالایی و استفاده از درختان،که هم مقاوم تر و پایدارتر هستند و هم بطور مستقیم وارد رژیم غذایی موجودات زنده نمیشوند استفاده کرد.که بکار بردن درختان آبدوست مثل توسکا با ویژگی های منحصر به فردش برای جذب آلاینده مس از اطراف آبهای جاری منطقه پیشنهاد میشود.
برای پالایش محیط های آلوده به آلاینده ها روشهای مختلفی وجود دارد ولی شاید میتوان گفت تنهاروشی که کمترین آسیب را به محیط وارد میکند همین گیاه پالایی باشد.
کلیدواژه ها
موضوعات