تشریح کاربردی چوب تیره غان در رابطه با مقاومت به حفره سانی و هدایت آبی
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
1گرگان- دانشگاه گلستان- گروه زیست شناسی
2دانشگاه اولم
چکیده
مقدمه: به منظور بررسی اهمیت کاربردی و اکولوژیکی توانایی و قابلیت هدایت آبی آوند چوب و محافظت از حفره سانی ناشی از القا خشکی، تشریح چوب تیره غان صورت گرفت.
مواد و روش کار: صفات آوندها و پیتها توسط میکروسکوپ نوری و SEM وTEM مشاهده و اندازه گیری شد. منحنیهای قابلیت آسیب پذیری هر یک از گیاهان براساس تکنیک کویترون به دست آمد.
نتایج: تنوع قابل توجهی در مقاومت به هدر رفت آب ایجاد شده توسط استرس خشکی القا شده در تیره غان وجود داشت. گونه های مقاوم به تشکیل امبلیزم (حفرات هوا درون آوند چوب) دارای صفاتی مانند پیتهایی با غشا پیت (پیت ممبرین) بین آوندی ضخیم، دیواره بین آوندی ضخیم، دانسیته چوب بالا، اندیس بالای ایمپلوژن آوند، نسبت پایین دهانه پیت به محیط آن و بالا بودن گروههای آوندی بودند. عناصر آوندی با دیواره های چوبی مارپیچی شکل در تمامی گونه های مقاوم به حفره سانی در جنسهای استریا و ممرز به چشم خوردند.
نتیجه گیری : فیبرهای ضخیم و بلند در ترکیبی منسجم با دیوارهای ضخیم آوندی به حفاظت آوندهای استریا و ممرز در تنش بالا که مانع از تغییر شکل آوند میگردند کمک می نمایند. تراکئیدهای اطراف آوندها یا فیبرهای تراکئیدی در گونه های مقاوم ممکن است در نگهداری آب و یا درفراهم کردن زمینه پر شدن مجدد آوند پس از امبلیزم نقش ایفا کنند.
کلیدواژه ها
موضوعات