پیامدهای فرسایش در بیوسفر
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
کارشناس ارشد
چکیده
تلفات خاک بر اثر فرسایش به مراتب بیش از سرعت تشکیل خاک می باشد و کمتر نقاطی را سراغ داریم که خصوصیات حاصلخیزی آن وضع اولیه خود راحفظ کرده باشد و سرعت فرسایش را با سرعت تشکیل خاک برابر نگه دارد. سرعت تخریب و تحول جنگل ها و مراتع امروز وارد مرحله ای شده که از ظرفیت بازگشت پذیری پدیده های طبیعی پیشی گرفته است. طبق تحقیقات انجام شده معین گردیده که با از بین رفتن هوموس خاک بر اثر فرسایش در حدود 450 میلیون کیلوکالری در هکتار انرژی تلف میگردد. در خاکهای مورد فرسایش به مقدار زیادی فلور،کبالت،مولیبدن،لیتیوم و.. به میزان وسیعی شسته شده و از دسترس خارج میشود و بدین ترتیب فرسایش پتانسیل حاصلخیزی زمین، توان بیولوژیکی و میکروبیولوژیکی آن و مقدار بیوانرژی را بشدت تضعیف کرده و به روند نرمال پروسه های طبیعی در بیوسفر، ضربه سنگینی وارد می سازد. خاکهای جنگلی دارای پتانسیل بزرگ میکروبیولوژیکی می‌باشد. تضعیف فعالیت بیولوژیکی و میکروبیولوژیکی تقلیل سنتز آنزیمها را در پی دارد. در نتیجه تناسب و توازن عناصر در طبیعت از بین میرود و محدوده های بیوژئوشیمیایی با کمبود عناصر و یا تجمع بیش از حد آنها بوجود میآید که هر دو تأثیر منفی در زندگی انسان، حیوان و گیاه دارند.
آلودگی رادیواکتیویته اساساً بر اثر فرسایش خاک بعمل آمده، بدین ترتیب بر اثر فرسایش عناصر رادیواکتیویته به سطح نزدیک شده، عناصر رادیواکتیویته تحت تاثیر عوامل جوی، انفجارات خورشیدی فعالتر گردیده و در بعضی موارد ذرات آنها به پرتوافشانی پرداخته که به آلودگی رادیولوژیکی منجر گردیده است.
با گذشت زمان فرصت جبران آنچه که در اثر رابطه مخرب خود با طبیعت از دست میدهیم هر لحظه کمتر میشود. احیای جنگلهای انبوه ممکن نمی باشد. نگرانی امروز ما از بحران محیط زیست کاملاً جدی است و درک مسئولیت همگانی برای مقابله با آن در این موقعیت از اهمیتی حیاتی برخوردار است.
کلیدواژه ها
موضوعات