اثر اسید جیبرلیک و چینه سرمایی بر شکست خواب بذر فندق (Corylus avellana L.) در جنگلهای ارسباران
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
1بخش تحقیقات جنگلها و مراتع، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اردبیل، ایران.
2استاد گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، نور ، ایران.
3دانشیار پژوهشی، مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.
4دانشیار پژوهشی، بخش تحقیقات جنگل، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
چکیده
بذرفندق(Corylus avellana) تحت شرایط‌ طبیعی به‌دلیل پوسته سخت و رکود درونی در زمانی طولانی جوانه‌دار می‌شود که نرخ جوانه‌زنی آن اندک، نا‌منظم و غیر‌یکنواخت صورت می‌گیرد. تحقیق حاضر با هدف فائق آمدن به این مشکلات و بهبود صفات جوانه‌زنی انجام گرفت. برای این منظور، بذرهای رسیده فندق جنگلی در اوایل پاییز از رویشگاه مکیدی (جنگل ارسباران) جمع‌آوری شد. به‌منظور شکستن خواب‌بذر، تیمارهای چینه‌سرمایی سه‌ماهه و چهار‌ماهه ( باپوسته و بدون پوسته چوبی) و جیبرلین با غلظت‌های 75 و 150 میلی‌گرم در لیتر استفاده شد. تیمارهای چینه سرمایی و جیبرلین بطور معنی‌داری درصد جوانه‌زنی و شاخص بنیه‌بذر را در مقایسه با شاهد بهبود بخشید. درتیمار چینه سرمایی، بیشترین درصد جوانه‌زنی و شاخص بنیه‌بذر به ترتیب با 3/55 درصد و9/87 در چینه‌سرمایی چهار‌ماهه و در حالت بدون پوسته مشاهده شد. درتیمار جیبرلین، بیشترین درصد جوانه‌زنی و شاخص بنیه‌بذر به ترتیب با 3/58 درصد و 7/106 در غلظت150 میلی‌گرم در لیتر در حالت بدون پوسته مشاهده شد. در کل، تیمار چینه سرمایی چهار ماهه و غلظت 150 میلی گرم در لیتر جیبرلین، بهترین تیمار برای تحریک جوانه‌زنی بذرهای فندق و همچنین بهبود خصوصیات دانه‌رست‌های این گیاه پس از جوانه‌زنی می‌باشد.
کلیدواژه ها
موضوعات