نقش جنگل در کنترل حادثه فلاکتبار طبیعی سیل
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
کارشناس ارشد
چکیده
از اواخر قرن هیجدهم در رابطه با پیشرفت های اقتصادی، صنعتی کشور و استفاده فشرده از مناطق کوهستانی، از جمله قطع درختان جنگلی به منظور سوخت، احداث ساختمان و توسعه کشتزار ها در زمین های آزاد شده، شخم در امتداد شیب و استفاده بی رویه از مراتع، چرای بیش از حد، فقدان نظام چرا، چرای خارج از فصل باعث فرسایش شدید گردیده و با گذشت زمان انسانها شاهد حادثه فلاکتبار طبیعی، سیل و سیلاب ها شدند که تخریب شدید محیط زیست را به بار آورد. تحقیقات دراز مدت نشان داد که حادثه سیل بر اثر تخریب جنگل ها و مراتع بوجود می آید و شرایط فیزیکی منطقه هم عامل تسریع آن به شمار می رود. جنگلها بخصوص جنگلهای کوهستانی دارای اهمیت کلیماتولوژیکی بوده و تنظیم کننده گردش آب می باشند.
جنگلها با کنترل جریان آب و رواناب مانع بروز سیلاب و سیل، در نتیجه فرسایش خاک می شوند. امروز در جهان، بشریت مترقی جنگلها را نه فقط به عنوان چشم انداز زیبا، بلکه تضمین کننده بقای منابع آبی و خاکی بخصوص بزرگترین منبع تولید اکسیژن به حساب می آورد.
باید اظهار نمود که امروز حافظت از جنگلهای کشور نه‌ تنها بلحاظ اکولوژیکی و تأثیر عمیقی که بر محیط زیست دارند و سدی در مقابل سیل‌های خانمان برانداز می‌باشند وبه همه ساکنین کشور مربوط می‌باشد بلکه بدلیل تأثیرات مهمی که در بنیادهای اقتصادی و اجتماعی برجای می‌گذارد مسئله ملی تلقی می گردد.
در پروسه‌ی تحقیق باید عوامل ژئولوژیکی و ژئومورفولوژیکی که تا بروز سیل در منطقه در فعالیت بودند باید بررسی گردند. ارزیابی سطحی و ساده عوامل تعیین کمّی مثلاً مقدار باران در حین بروز سیل و غیره قادر نیستند مکانیزم تشکل سیل را مشخص نمایند.
کلیدواژه ها
موضوعات