روابط انسان و طبیعت در گذر تاریخ
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
کارشناس ارشد
چکیده
محیط زیست مجموعة نظام زیستی زمین است و هدف از حفاظت آن جلوگیری از بی نظمی و تخریب جهان هستی و جلوگیری از هرگونه اختلال در طبیعت و تعرض به قوانین حاکم بر آن است. بشر امروز به همراه پیشرفت با عظمت در تکنولوژی همواره از طبیعت فاصله می گیرد در حالیکه هر لحظه در آغوش این طبیعت زندگی می کند نسبت به آن بی توجه است و یا با افکاری نادرست به آن می اندیشد.
جنگلها قبل از پیدایش بشر ولی بیابانها بعد از تشکیل جامعه بشری بوجود آمده، جنگلها ریة زمین، مادر چشمه ها و رودخانه ها است. نظری بر روابط انسانها با طبیعت در دورانهای گذشته نشانگر آنست که انسانهای اولیه برده طبیعت بودند ولی با گذشت زمان به فرمانروای کل تبدیل شدند و هرچه بیشتر در مغلوب کردن آن کوشیدند، غافل از این بودند که در طبیعت نیز قانون قصاص موجود است.
در دورانهای قدیم انسان در مقابل طبیعت عاجز بود و احساس ناتوانی می کرد و او را سجده هم می نمود و به قدرت و عظمت آن حسد می برد. علوم انسانی در دورانهای بسیار قدیم سعی در درک جهان هستی می کرد و آن را بمثابه یک ارگانیسم واحد بحساب می آورد. یونانیان قدیم که به تحلیل و تقسیم طبیعت نپرداخته بودند او را مانند یک تن واحد بحساب می آوردند و این طرز تفکر امروز هم خود نمائی میکند. آنها نتوانسته اند و یا نخواستند که روابط پدیده طبیعت و ترکیب آن را تحلیل نمایند.
روند اساسی تغییرات در محیط اکولوژیکی کره زمین با توجه به پژوهش های انجام شده در جهان، نشانگر آن است که تغییرات بنیادی و سریع در بیوسفر در شرایط کنونی زائیده فعالیت بشر زادی است.
کلیدواژه ها
موضوعات