معرفی درختچه داروئی قره قات و تکثیر آن به روش قلمه
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
1کارشناس جنگل و مرتع
2کارشناس
3کارشناس جنگل
4کارشناس محقق
چکیده
قره قات از جمله گیاهانی است که در نقاط محدودی از دنیا موجود می باشد و در ایران در جنگلهای ارسباران و جنگلهای شمال یافت می شود. میوه های این گیاه دارای خاصیت کاهش دهنده فشار خون بوده مسهل و لینت آور است و هم چنین غنی از رنگیزه های آنتو سیانین می باشد.
جنس Ribes ابتدا در تیره Saxifragaceae قرار داشت. اما در رده بندی جدید به علت تخمدان کاملاً تحتانی، پیوستگی برچه ها در دستگاه مادگی و میوه گوشتی در خانواده Grossulariaceae واقع شده است.
قره قات کلیبری : این درختچه تا دو متر ارتفاع داشته و دارای برگ های قلبی شکل با پنج لوب استاندارد است. گیاه، مربوط به تیره ی Grossulariaceae (تیره ی انگورک) بوده و در جنگل های ارسباران و کلیبر رویش دارد.
به منظور اهلی کردن قره غات تکثیر آن هم از طریق بذر و هم از طریق قلمه مورد بررسی قرار گرفت. بذرهای این گیاه تحت تأثیر تیمارهای: الف) اسید سولفوریک + سرما + دمای c ْ10، ب) اسید سولفوریک + سرما + دمای متناوبc ْ20 وc ْ10 و ج) تخمیر میوه های تازه جمع آوری شده + دمایc ْ10، با درصد بالاتری جوانه زدند و اثر این تیمارها بر شکستن خواب و جوانه زنی بذور قره غات در سطح احتمال 1% معنی داربوده است . همچنین قلمه های این گیاه هم در فصل پائیز و هم در فصل بهار از رویشگاه آن در جنگلهای ارسباران تهیه گردید. قلمه ها تحت تأثیر تیمارهای مختلف هورمونی با غلظتهای مختلف قرار گرفتند که از سه نوع هورمون اکسین: IBA، IAA و NAA در غلظتهای 0، 150، 300، 600، 900 ppm استفاده گردید، سپس در بسترهای مختلف کشت شدند.
کلیدواژه ها
موضوعات