چک لیست دوبالان خانواده Syrphidae (Dip., Syrphoidea) در جنگل‌های ارسباران
پذیرفته شده برای پوستر XML
نویسندگان
1استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگل ‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
2دانشیار دانشگاه تبریز
چکیده
مگس های خانواده ی Syrphidae با بیش از 6000 گونه شناخته شده در جهان یکی از بزرگ ترین گروه های دوبالان هستند که حشرات کامل، گرده خوار و لارو تعدادی از آنها از مهم ترین گونه های شکارگر آفات مختلف محسوب می گردند. این مگس ها به نام مگس‌های گل (Flower flies) و مگس های درجا بال زن (Hover flies) معروفند. مگس‌های این خانواده به لحاظ نقش ویژه در گرده افشانی گل ها، کنترل طبیعی آفات در اکوسیستم های پایدار (مانند جنگل ها) و تنوع گونه‌ای و رفتاری از اهمیت اقتصادی و اکولوژیکی بالایی برخوردارند. لاروهای زیرخانواده ی Syrphinae شکارگر شته ها، شپشک ها، تریپس ها هستند، در صورتی که لاروهای زیرخانواده ی Milesiinae اغلب پوسیده خوار می باشند.
با توجه به اهمیت کنترل طبیعی حشرات توسط گونه های شکارگر مگس های خانوادهSyrphidae و از طرفی اهمیت کنترل حشرات توسط روش های غیرشیمیایی به خصوص در جنگل ها، تحقیق در مورد مگس های این خانواده در تعریف نقش بالقوه ی آن ها به عنوان عوامل کنترل بیولوژیک، از اهمیت خاصی برخوردار است.
در این مطالعه چک لیستی از 69 گونه در 29 جنس از مگس های خانواده Syrphidae که تا کنون از جنگل های ارسباران گزارش شده اند، فراهم شده است. همچنین پراکنش گونه ها در دنیا و ایران و نیز مختصری از بیولوژی گونه ها ارائه شده است.
کلیدواژه ها
موضوعات